Pedagogens Svar

För att stärka vårt arbete mötte vi en pedagog. Här är ett sammandrag av den intervjun.


Väl läst!


PED: Låt oss presentera den 60 åriga pedagogen, assistenten eller om man så vill resursen. Jobbat med barn sedan 1972, på skola sedan 1992, barn med funktionsnedsättningar inom neuropsykiatrin har alltid funnits med mer eller mindre i arbetslivet, dock inte alltid benämnts så.


Om ett barn får en diagnos inom autismspektrat innebär det begränsningar inom de tre områdena social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga(spsm). Autism är alltså en funktionsnedsättning, en funktionsnedsättning är en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga.(socialstyrelsen)


PED: ”Att våga prova nya och annorlunda sätt att arbeta på, att sätta den egna kreativiteten och flexibiliteten på prov, för det finns ingen färdig mall för inlärning utan det gäller att ta vara på här och nu. Ge barnen tid att utvecklas och att utvecklas på sitt egna sätt utifrån de förutsättningar som barnet har. Det stakar ut en väg för framtida förutsättningar.”


Att tänka på vid undervisning av barn med funktionsnedsättning är att funktionsnedsättningen kan få konsekvenser för barnens lärande. Därför är det viktigt att hitta rätt pedagogiska verktyg, strategier och läromaterial för just den specifika individens funktionsnedsättning. Miljön runt omkring är också viktig och måste anpassas för att endel barn ska kunna klara de uppsatta målen. Kom ihåg att även tänka på rutiner, lokalens användning, färger, ljus, luft, intryck och ljud. (spsm)


PED ”De är svårt ibland, att få barnen att vilja pröva okänt vatten, att få barnet att förstå att det är okej att inte lyckas första gången, det är så viktigt att se kämpar glöden som en belöning, den är värt allt. Något som var omöjligt, som barnet aldrig trodde det skulle klarat av eller visste att det kunde, blev gjort och de klarar av den svårigheten med bravur. Det är min belöning!”


I undervisningen av elever inom autismspektrat är det viktigt att ligga steget före och att undervisningen anpassas individuellt (spsm)
PED ”På min skola använder vi oss av scheman och annan tydliggörande pedagogik och även sociala berättelser.”


Sociala berättelser är korta berättelser som beskriver en situation och den reaktion som är önskvärd. Den sociala berättelsen anpassas till individen, både med hänsyn till vad som är problemet samt nivån som barnet själv klarar av. Pedagoger beskriver och förklarar en situation som är svårt för en person med exempelvis autism att förstå. Detta görs för att visa på hur en situation lättare kan hanteras.  Glöm här inte bort att anpassa till individens egna förutsättningar.


PED: “Alla barn har bildscheman, men vissa har mer specifika. Det gäller att anpassa till varje individ för det som passar det ena barnet kan vara en stupstock för andra. ”
”Ritprat används vid behov, det funkar kanon på vissa barn när det hänt något, på andra barn mindre bra. Ibland ritar vi vuxna, men det händer även att barnet ritar. Vissa tillfällen passar det bäst att både pedagog och barn ritar. Återigen måste man individ anpassa. Ritprat ger tid till lugn och ro samt konkret förståelse för det som hänt.”


PED: Viktigaste med arbetet med barn med NPF problematik är att ge dem tid att utvecklas på sitt/ sin egna väg  och att inte alltid mäta utan se att det finns förutsättningar att komma framåt.


PED: “Alla barn klarar inte av att vara integrerade i en stor klass, att mindre klasser med bra resurser och lugnare miljö kan ge dessa barn arbetsro och få sin tid för inlärning är viktigt”


PED: “Självklart finns brister i utlärningen men man ska komma ihåg att det är ju inte en/ ett inlärningssätt som är rätt, då man måste anpassa efter varje elev och hans/hennes problematik.”

PED: Det som passar för det ena barnet kan vara en stupstock för andra. Men mindre grupper där det inte går för fort fram eller snarare en takt som är anpassad till individen där barnen kan lära sig i sin egen takt och där det finns stöd att få direkt.

PED: Ritprat sker vid behov, för vissa barn är det en jättebra metod när det har hänt något, antingen ritar den vuxne eller barnet eller båda det ger tid till lugn och ro och konkret förståelse för det som hänt.

PED: Scheman använder vi dagligen.